Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego „DELFIN”
przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Legionowie
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1.
Klub nosi nazwę Uczniowski Klub Sportowy „DELFIN” i zwany jest w dalszej części Statutu „Klubem”.
§2.
Terenem działania i siedzibą Klubu jest miasto Legionowo.
§3.
Klub działa na terenie gminy Legionowo .
§4.
Klub jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej. (Dz.U.Nr 25,póz.113,z póź.zm.)
§5.
Klub posiada osobowość prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę legionowskiego.
§6.
Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków stowarzyszeń i związków sportowych.
§7.
Klub działa na podstawie ustawy o kulturze fizycznej, ustawy Prawo o stowarzyszeniach, innych ustaw oraz niniejszego statutu.
§8.
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II. Cele Klubu oraz ich realizacja
§9.
Celem Klubu jest:
- rozwijanie umiejętności pływackich w środowisku dzieci i młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- rozwijanie umiejętności pływackich wśród dorosłych,
- rozwijanie umiejętności pływackich wśród osób niepełnosprawnych,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej,
- integrowanie środowisk: uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na terenie swojego działania
§10.
Klub realizuje swoje cele w szczególności przez:
- działalność statutowa nieodpłatna
- organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć,
- uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
- udział w realizacji ogólnokrajowego programu SPORT WSZYSTKICH DZIECI,
- organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
- organizowanie zimowego i letniego wypoczynku podczas ferii zimowych i wakacji.
- działalność statutowa odpłatna
1) organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć,
2) uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
3) udział w realizacji ogólnokrajowego programu SPORT WSZYSTKICH DZIECI,
4) organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
5) organizowanie zimowego i letniego wypoczynku podczas ferii zimowych i
wakacji.
§11.
Klub realizuje swoje zadania we współdziałaniu z:
- kierownictwem i radami szkół,
- organami rządowymi i samorządowymi,
- innymi klubami i związkami sportowymi oraz stowarzyszeniami i związkami stowarzyszeń,
- innymi organizacjami zainteresowanymi we wspomaganiu działalności Klubu.
§12.
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na:
- społecznej pracy swoich członków i działaczy,
- pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców uczniów i działaczy,
- bazie sportowo-rekreacyjnej szkół oraz jednostek komunalnych,
- pomocy organów samorządowych miasta.
Rozdział III. Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§13.
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających.
§14.
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, dorośli i osoby niepełnosprawne.
- Uczniowie w wieku poniżej 16 lat mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych,
- Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które zadeklarują pomoc w realizacji celów Klubu, w szczególności pomoc finansową.
- Osoby prawne działają za pośrednictwem swoich przedstawicieli.
§15.
- Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, opracowanej przez Zarząd.
- Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu; o podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
§16.
- Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
- uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
- wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
- zgłaszać do władz Klubu wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością Klubu oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia,
- brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych, organizowanych przez Klub,
- korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
- Uprawnienia, o których mowa w ust. l pakt l i 2 małoletnim członkom Klubu w wieku powyżej 16 lat przysługują z ograniczeniami wynikającymi z art.3 ust.2 Prawo o Stowarzyszeniach.
- Postanowienia wymienione w ust. l pkt 3-5 stosuje się również do członków wspierających; ponadto członkowie ci mają prawo uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu z głosem doradczym.
§17.
- Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
- troszczyć się o dobro i rozwój Klubu,
- brać czynny udział w działalności Klubu,
- przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Do obowiązków członków zwyczajnych należy także regularne opłacanie składek członkowskich, a członków wspierających – spełniania zadeklarowanych świadczeń na rzecz Klubu.
- Członkowie zwyczajni Klubu będący zawodnikami są obowiązani do godnego reprezentowania barw Klubu oraz wykonywania innych obowiązków określonych w ustawie o kulturze fizycznej.
§18.
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- śmierci członka,
- wystąpienia z Klubu,
- skreślenia z listy członków,
- rozwiązania Klubu.
- Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli członek:
- nie przestrzega postanowień statutu oraz uchwał władz Klubu,
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
- działa na szkodę Klubu,
- nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,
- zalega z płatnością składek przez okres 6 miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
- Postanowienia ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających.
Rozdział IV. Władze Klubu oraz ich organizacja
§19.
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w głosowaniu tajnym, chyba, że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym
§20.
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu
- Do wyłącznych kompetencji Walnego Zgromadzenia Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał w wypadku przewidzianym w § 18 ust.3,
- dokonywanie zmian w statucie Klubu,
- określenie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania,
- uchwalanie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- decydowanie o rozwiązaniu Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw:
- wniesionych pod obrady Walnego zgromadzenia
- Klubu,
- dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§21.
- Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd jeden raz w roku w październiku, a Sprawozdawczo- Wyborcze co 2 lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy na wniosek 1/3 liczby członków lub na wniosek Komisji Rewizyjnej i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§22.
Walne Zebranie Klubu jest prawomocne i zdolne do podejmowania uchwał:
- w pierwszym terminie – gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków.
- w drugim terminie – bez względu na liczbę członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązania Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków.
§23.
- Z wyjątkiem uchwał, o których mowa w ust. 2 oraz. § 28 ust. 3 pkt 2, uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym przy ich obliczaniu uwzględnia się tylko głosy za i przeciw uchwale.
- Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu zostają podjęte, jeżeli opowie się za nimi co najmniej 2/3 obecnych członków.
- Z zastrzeżeniem § 19 ust. 3 uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym.
§24.
- Zarząd Klubu składa się z 5 członków, w tym Prezesa, Sekretarza i Skarbnika.
- Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów – członków Klubu, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie, z ograniczeniem zawartym w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
§ 25.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
- wykonywanie uchwal Walnego Zebrania,
- przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- zarządzanie majątkiem Klubu,
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
- Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go sekretarz.
§26.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa regulamin działania Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu.
§ 27.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem,
- kontrolowanie przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
- wykonywanie innych czynności przewidzianych w statucie.
- Komisja Rewizyjna ma prawo:
- składania zastrzeżeń odnośnie uchwal Zarządu i decyzji jego członków z punktu widzenia legalności,
- celowości i gospodarności,
- wydawania zaleceń pokontrolnych oraz określania sposobów i terminów usunięcia nieprawidłowości,
- występowania o zwołanie posiedzenia Zarządu.
§28.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza.
- Zasady zwoływania posiedzeń Komisji oraz tryb przeprowadzania przez nią kontroli określa regulamin Komisji.
- Uchwały Komisji są podejmowane większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji.
§29.
- Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
- Kooptacja, o której mowa w ust. l nie może dotyczyć więcej niż 1/3 członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej pochodzących z wyboru.
Rozdział V. Majątek Klubu
§30.
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome oraz środki finansowe.
- Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
- składek członkowskich,
- darowizn, zapisów i spadków,
- dotacji budżetowych na zadania zlecone Klubowi,
- własnej działalności gospodarczej,
- majątku Klubu,
- innych źródeł.
§31.
Działalność gospodarczą, o której mowa w § 31 ust. 2 pkt 4 Klub może podjąć na podstawie uchwały Walnego Zebrania. Dochody z tej działalności przeznacza się na realizację celów statutowych Klubu.
§32.
- W zakresie wynikającym z działalności statutowej i gospodarczej Klub może nabywać prawa i zobowiązania.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
§33.
Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu w trybie określonym w § 22 ust. 2 i § 23 ust. 2.
§34.
- Uchwala o rozwiązaniu Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na który zostaje przeznaczony majątek Klubu.
- Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. l, nie stanowi inaczej, likwidatorami są Prezes i Sekretarz Klubu.
- Po zakończeniu likwidacji likwidator składa organowi ewidencyjnemu sprawozdanie z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.